15 junio 2013

BLINDATS A QUART






BLINDATS A QUART

Segons Coll Ferrer almenys 26 veïns nostres van perdre la vida al front, durant la Guerra d'Espanya (1936-1939). Molts altres van ser reclutats, o es van allistar voluntaris, per defensar la República amb les armes.
Quart no va estar en primera línia de foc, com per exemple moltes localitats de la província de Castelló, però va ser segons Ramon Salas, seu del Quarter General de la Brigada de Blindats de l'Exèrcit Popular Republicà, i possiblement de l'Escola Popular de Guerra de Blindats. 
Segons la declaració d'Alberto Tomás y Daniel a la Causa General, la seva casa va ser confiscada per les autoritats republicanes, i destinada a caserna d'un dels batallons de la referida força blindada. Segons testimoni de Ramon Segarra, la casa estava situada a l'actual Avinguda Sant Onofre, en el que actualment és un solar, al costat de l'oficina de Correus. També el domicili de Juan Montón Hernaiz (que serà alcalde franquista) va ser segons la seua declaració confiscat per servir d'habitatge a un alt militar republicà.
El coronel Enrique Navarro Abuja estava al comandament de la Brigada de Blindats, composta per tres batallons, cada un dels quals comptava amb més de vuit-cents soldats, 23 vehicles metralladors i 9 artillats amb canó. Aquests últims eren blindats BA-6/30 soviètics, però els vehicles metralladors eren del model UNL-35, fabricats a la Unió Naval de València. Van ser dissenyats a la capital i produïts en els Alts Forns de Sagunt. En aquell temps els valencians comptàvem amb l'enginyeria i la indústria suficient per afrontar el repte de construir un nou vehicle blindat; València era capital de la Republica
Encara que es van produir menys de dos-cents d'aquests vehicles, alguns dels capturats per l'exèrcit franquista van ser utilitzats fins a finals de la dècada dels anys 50, fins i tot uns pocs van combatre prop de Moscou durant l'ofensiva alemanya. Estaven tripulats per tres homes, pesaven gairebé dues tones i mitja, i el seu motor de gasolina de sis cilindres i 73 CV els permetien els 50 quilòmetres per hora.
Sense dubte alguns d'ells van circular pels nostres carrers.